مهمترین اولویت وزارت صمت در مقطع کنونی چیست؟-راهبرد معاصر
آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

مهمترین اولویت وزارت صمت در مقطع کنونی چیست؟

آلبرت بغزیان: یکی از مهمترین فعالیت های وزارت صمت با همکاری دولت و بانک مرکزی، تنظیم نرخ ارز است. تا زمانی که نرخ ارز ثبیت نشود، بهترین وزیر هم که روی کار بیاید در روند اقتصاد کشور تفاوت خاصی ایجاد نمی شود، از این رو باید با روی کار آمدن وزیر صمت همه ی دولت در جهت برنامه ریزی برای کاهش و ثبات نرخ ارز قرار گیرند.
آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 30
کد خبر: ۶۱۰۴۵

مهمترین کارویژه وزارت صمت در مقطع کنونی چه باید باشد؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با راهبرد معاصر در خصوص انتخاب وزیر جدید صمت گفت : آنچه بیش از هر موضوعی درباره وزارت صمت حائز اهمیت است انتخاب یک وزیر متخصص و کاربلد و آشنا با پیچ و خم های وزارت صمت و فرایندهایی که در این وزارتخانه باید در نظر گرفته شود، است.


وی در ادامه توضیح داد: انتخاب یک وزیر کار بلد و با تجربه برای راهبری و مدیریت این وزارتخانه بسیار مهم است و امیدوارم که آقای رزم حسينی در چند ماه پیش رو توانایی مدیریت وزارت صمت را داشته باشد. این اقتصاددان خاطر نشان کرد : تعامل با سایر نهادها و وزارتخانه های اقتصادی و تعامل با مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد اهداف تعریف شده وزرات صمت از جمله مواردی است که وزیر جدید باید در برنامه های خود لحاظ کند و به این تعامل ها اهمیت ویژه ای بدهد.

 

آلبرت بغزیان گفت: انتخاب معاونین مجرب و دلسوز معیشت و رفاه مردم نیز از جمله مواردی است که مردم از وزیر صمت انتظار دارند. معاونینی که وزارتخانه را به سمت اهداف متعالی هدایت کنند نه اینکه با تصمیمات اشتباه وزارت صمت را از اهداف عالی خود دور کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درخصوص مهمترین وظایف و برنامه هایی که وزیر جدید صمت باید انجام دهد تصریح نمود: یکی از مهمترین فعالیت های وزارت صمت با همکاری با دولت و بانک مرکزی تنظیم نرخ ارز است. تا زمانی که نرخ ارز مشخص نشود، بهترین وزیر هم که روی کار بیاید در روند اقتصاد کشور تفاوت خاصی ایجاد نمی شود، از این رو باید با روی کار آمدن وزیر صمت همه ی دولت در جهت برنامه ریزی برای کاهش و ثبات نرخ ارز قرار بگیرند.

 

وی در این باره گفت: اصلاح قوانین به نفع مردم یکی از مهمترین فعالیت هایی است که باید انجام شود. مجلس در همراهی با دولت برای انتخاب و دادن رای اعتماد به وزیر صمت همکاري کرد، امید می رود دولت و مجلس در راستای اصلاح قوانین تلاش کنند تا با پایان دادن به کشمکش ها، مردم روی خوشی از اقتصاد ببینند.


این اقتصاددان خاطر نشان کرد : وزیر تازه نفس صمت باید بر موضوع تجارت خارجی بازنگری های اساسی صورت دهد هر چند در شرایط تحریمی به شدت نیازمند همکاری با وزارت خارجه در پیشبرد تجارت خارجی در شرایط تحریمی اقتصاد ایران است. بی تردید وزارت خارجه در این شرایط باید کمک شایان توجهی به وزارت‌ صمت کند چرا که محدودیت و ممنوعیت های تجاری مثل واردات یا صادرات برخی کالاها باعث افزایش قیمت محصولات شده است.


وی در این زمینه تاکید کرد: گرانی ارز و کمبود برخی مواد اولیه و کالاها موجب گران شدن کالاهای داخلی شده به حدی که مردم‌ توان خرید کالای ایرانی را هم از دست داده اند. وزارت صمت می تواند با همکاری با وزارت خارجه و تاکید بر تولید مشترک، در برخی حوزه ها مثل ساخت لوازم خانگی اندکی بهبود را به چرخه تولید و عرضه این کالاها برگردانند.

 

آلبرت بغزیان درخصوص صنعت خودروسازی کشور گفت : بهتر است وزیر صمت دست از حمایت بی چون و چرای خودروسازی های ورشکسته بردارد، چرا که با حمایت های غیر اصولی هیچ کاری در این صنعت پیش نمی رود. انتظار می رود وزارت صمت خودروسازان را به شفافیت و صداقت با مردم رهنمون کند، افزایش تولید تنها راه اصلی حمایت از بازار است، ضمن اینکه تولید بیشتر بدون کاهش قیمت به هیچ وجه قابل تامل نیست چرا که مردم توان خرید خودرو ندارند، لذا وزیر صمت باید روی کاهش قیمت تمام شده مانور دهد. بی تردید از وزیر صمت انتظار می رود در بحث واردات کالاهای ممنوع شده و غیر ضروری هم در جهت حمایت از تولید داخلی نیز دقت نظر بیشتری به خرج بدهد چرا که از ضروریات جهش تولید به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده